علیرضا خرمایی؛ آرمان ذاکر
دوره 2، شماره 2 ، مهر 1389
چکیده
در نشریّات ورزشی، هر نویسندهای (ورزشینویس) برای جذب مخاطب، خود را در رقابت با سایر کسانی میبیند که در همان نشریة او قلم میزنند. اوّلین و بهترین راه جذب مخاطب، جذّاب ساختن هر گزارش یا خبر از طریق برجستهسازی عنوان است. یکی از راههای برجستهسازی عنوان، استفاده از قلمها و رنگهای مختلف است که عموماً خارج از اختیار ورزشینویس است؛ ...
بیشتر
در نشریّات ورزشی، هر نویسندهای (ورزشینویس) برای جذب مخاطب، خود را در رقابت با سایر کسانی میبیند که در همان نشریة او قلم میزنند. اوّلین و بهترین راه جذب مخاطب، جذّاب ساختن هر گزارش یا خبر از طریق برجستهسازی عنوان است. یکی از راههای برجستهسازی عنوان، استفاده از قلمها و رنگهای مختلف است که عموماً خارج از اختیار ورزشینویس است؛ امّا آنچه یقیناً در دسترس و به اختیار اوست، همانا برجستهسازی عنوان با استفاده از الگوهای زبانشناختی است. در مقالة حاضر، با بررسی دویست شماره از بیست عنوان نشریة ورزشی کشور که بین سالهای1376 تا 1386 منتشر شده بودند، 150 عنوان برجسته شده به صورت تصادفی انتخاب شد و پس از تحلیل، مشخص گردید که میتوان انواع برجستهسازی را به ترتیب بسامد در چهار الگوی زبانشناختی گنجاند: 1- الگوهای معنایی؛ 2- الگوی نحوی؛ 3- الگوهای ساختواژی؛ 4- الگوی کاربردشناختی. همچنین نتایج توصیفی مقالة حاضر نشان می دهد که نظریات ایفانتیدو (2009) دربارة عنوان در نشریات پذیرفتهتر است تا نظرات دُر (2003).